صبحانه رمز سلامتي كودكان ***Welcome to the blog omidvargolpa***به وبلاگ آموزشی سرگرمی(امیدوارگلپا)خوش آمدید***
*** ممتاز و نمونه شدن برای یک سال است، و ماندگار شدن برای یک عمر؛ سلام بر معلّمی که هر سال نمونه است و یک عمر ماندگار ...ـ * * *** script
آموزشی،سرگرمی

 

صبحانه معمولاً پس از 12 ـ 8 ساعت استراحت معده صرف می‏شود و چون از آخرين وعده غذايی، ميزان قند خون به حداقل رسيده است، بدن برای تأمين انرژی سلولی به قند خون احتياج دارد. صرف صبحانه کالری مناسب برای رژيم غذايی شما را تأمين می‏کند و در حقيقت باعث می‏شود که بدن شما، کالری کمتری را از وعده غذايی بعد طلب کند.
تغذيه صحيح و متعادل، نه تنها پديده رشد را ميسر می‏سازد و به تندرستی و طول عمر می‏انجامد بلکه با تأثير بر روی اعصاب و روان، سبب رشد فکری و نمو نيروهای روانی نيز می‏گردد. تأثير مستقيم تغذيه بر تندرستی انسان از ديرباز شناخته شده است. آنهايی که تغذيه صحيح داشته‏اند از زندگی سالم‏تر و طولانی‏تری برخوردار بوده‏اند.
همان طور که انتخاب غذای سالم برای داشتن يک زندگی سالم اجتناب‏ناپذير است، تنظيم وعده‏ها و ميان‏وعده‏های غذايی نيز اهميت زيادی دارد که در اين ميان صبحانه مهم‏ترين وعده غذايی در روز است، چرا که سبب تجديد قوای بدن در اول صبح می‏گردد.
صبحانه در حقيقت 20% از انرژی بدن را تأمين می‏کند. البته گاهی افراد، صبحانه را برای جلوگيری از عقب نماندن از کارهای روزمره و برخی نيز به خاطر کاهش وزن حذف می‏کنند در حالی که مشخص شده است اين افراد احتمالاً چاق‏تر می‏شوند چرا که برای جبران کمبود انرژی در طول روز، تنقلات بيشتری مصرف می‏کنند.
نخوردن صبحانه نيرو و توانايی انجام فعاليت‏های فيزيکی و مغزی بدن را در ساعات ميانی روز به شدت کاهش می‏دهد. بنابراين افرادی که صبحانه را حذف می‏کنند کمتر از کسانی که صبحانه می‏خورند به سلامتی خود اهميت می‏دهند و در حقيقت کسانی که صبحانه می‏خورند در مجموع زندگی سالم‏تری دارند.

اهميت خوردن صبحانه
خوردن صبحانه اولين توصيه برای افزايش کارآيی مغز است. بررسی‏ها نشان می‏دهد که تغذيه در قدرت يادگيری بخصوص در کودکان مؤثر است. به طوری که نخوردن صبحانه می‏تواند موجب کاهش ميزان يادگيری آنان شود.
تمرکز حواس و ميزان يادگيری در افرادی که صبحانه نمی‏خورند، به دليل پايين افتادن قند خون مختل می‏شود. در شرايط ناشتايی کوتاه‏مدت طبيعی، گلوکز خون در سطحی ثابت نگه داشته می‏شود که بر عملکرد مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايی طولانی‏تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعاليت طبيعی خود باشد دشوارتر شده و در نتيجه يادگيری و تمرکز حواس مختل می‏شود.
نخوردن صبحانه در صورتی که ادامه پيدا کند و تبديل به عادت شود، علاوه بر کاهش يادگيری باعث کمبود دريافت مواد مغذی روزانه فرد می‏شود که البته اين کمبود در وعده‏های ديگر جايگزين نمی‏گردد.
نخوردن صبحانه باعث کمبود انرژی، پروتئين، ويتامين‏ها و مواد معدنی مانند کلسيم، فسفر و آهن در بدن می‏شود.
خوردن صبحانه می‏تواند به تثبيت ميزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظيم می‏کند ياری رساند. کودکانی که صبحانه می‏خورند در طول روز کمتر گرسنه می‏شوند و بنابراين از زياده‏روی در خوردن پرهيز خواهند کرد.
مصرف صبحانه سبب رسيدن مواد مغذی و انرژی به بدن می‏شود و افرادی که صبحانه مصرف می‏کنند، انرژی بيشتری دارند.
البته اگر خوردن صبحانه تأکيد داريم منظور صبحانه سالم است چرا که بعضی از بچه‏ها عادت دارند روزشان را با خوردن بيسکويت و شکلات شروع کنند که اصلاً صبحانه سالمی به حساب نمی‏آيد.

تأثير صبحانه بر کودکان
مطالعات نشان می‏دهد خوردن صبحانه به کودکان کمک می‏کند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند اما گاه کودکان از مصرف صبحانه کامل صرف نظر می‏کنند تا هر چه سريع‏تر به مدرسه برسند، اين دسته از بچه‏ها ممکن است که مدت طولانی را بدون غذا بگذرانند که نتيجه آن کمبود تمرکز در طی صبح و احساس خستگی و سردرد است. اين عمل خود، به مصرف قطعات شکلات، بيسکويت و چيپس منجر می‏شود. بررسی‏ها نشان می‏دهند که وقتی کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه می‏روند، کم‏توجه، زودرنج و بی‏حال‏تر هستند. ترک خانه بدون خوردن صبحانه به از دست رفتن قوای تمرکز در ساعات پايانی صبح و به از دست دادن انرژی برای فعاليت‏ها و احساس زودرنجی در آنها می‏انجامد.
کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، با گذشت چند ساعت از روز ميزان قند خون‏شان کاهش يافته و از نظر عضلانی نيز زودتر احساس خستگی می‏کنند. چنين دانش‏آموزانی نمی‏توانند به خوبی روی مطالب تمرکز کنند و چنانچه به بازی بپردازند، کارآيی مناسبی نخواهند داشت. اگر والدين در صدد ترک اين عادت نباشند فرزندان‏شان در بزرگسالی نيز ميل به خوردن صبحانه نخواهند داشت.

چه غذاهايی برای صبحانه مناسب است؟
صبحانه حتما شامل شير، پنير، کره و مربا نيست بلکه ميوه‏ها و آب ميوه‏های طبيعی و تازه و غذاهايی مانند فرنی، شيربرنج، حليم و عدسی که از ارزش غذايی بالايی برخوردارند نيز می‏توانند به عنوان يک صبحانه سالم و قوی تلقی شوند.
همچنين غذاهايی مانند نان و پنير و گردو، نان و تخم‏مرغ، نان و کره و مربا به همراه يک ليوان شير يک صبحانه مغذی و سالم به شمار می‏رود.

صبحانه در کشورهای مختلف
در نقاط مختلف دنيا از مواد غذايی متفاتی برای تهيه صبحانه استفاده می‏کنند. نان در همه جای دنيا جزو جدايی‏ناپذير ميز صبحانه می‏باشد. معمولاً انواع نان به همراه پنير، تخم‏مرغ، کره و مربا، حبوبات، انواع ميوه و آب ميوه به عنوان صبحانه مصرف می‏شود.
در انگلستان، گوجه‏فرنگی، قارچ، ماهی و پودينگ به ليست غذاهای صبحانه افزوده می‏شود.
در چين مردم معمولاً از برنج پخته استفاده می‏کنند.
در ايران، صبحانه سنتی معمولاً شامل نان و پنير و چای شيرين است.
در کشور کره، وعده صبحانه با وعده‏های ديگر هيچ تفاوتی در مواد استفاده شده ندارد.
حال با توجه به اهميت صبحانه و تأثير آن بر کودکان ذکر برخی نکات در خصوص عادت دادن کودکان به خوردن صبحانه ضروری به نظر می‏رسد:
1ـ سعی کنيد کودک را صبح‏ها کمی زودتر بيدار کنيد تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.
2ـ اگر کودک صبح‏ها احساس گرسنگی نمی‏کند با مقدار کم صبحانه، يک لقمه کوچک يا يک ليوان آب ميوه شروع کنيد.
3ـ اگر کودک به خوردن صبحانه‏های سنتی مانند پنير علاقه ندارد سعی کنيد برايش خامه و يا مربايی را که دوست دارد تهيه کنيد. خوردن ماست، ميوه، شير، کيک‏های خانگی هم از مواردی است که اگر امتحان کنيد نتيجه‏بخش خواهد بود.
4ـ سعی کنيد صبحانه را همراه کودک آماده کنيد چرا که در اين صورت اين کار برای او به يک ماجرای بامزه تبديل می‏شود، به اين ترتيب کودکان عادت غذايی صحيحی را کسب می‏کنند.
5ـ با کمی حوصله و سليقه ميز صبحانه را متنوع‏تر بچينيد.
6ـ از روزهای تعطيل هم غافل نشويد و همه با هم سر ميز صبحانه بنشينيد و به صبحانه هم مثل وعده‏های غذايی ديگر برای دور هم جمع شدن اهميت دهيد.

و در پايان يادآور می‏شويم که:
1ـ صبحانه فقط به کره و پنير محدود نمی‏شود. اگر کمی خلاق باشيد می‏توانيد با امکانات موجود، بهترين ميز صبحانه را بچينيد.
2ـ نخوردن صبحانه نه تنها موجب کاهش وزن نمی‏شود بلکه کنترل رژيم غذايی را سخت‏تر نيز می‏کند.
3ـ با نخوردن صبحانه مواد معدنی لازم به بدن نمی‏رسد که اين مهم را نمی‏توان با وعده غذايی بعد جبران کرد.
4ـ نخوردن صبحانه باعث می‏شود که بدن شما سعی کند مواد غذايی لازم را از وعده غذايی بعد تأمين و ذخيره سازد که خود موجب چاقی می‏شود.

noorportal.net

 


Omidvar Golpaتبدیل آلبوم عکس به VCD همراه با موزیک ، درج توضیحات و ... * میکس فیلم * تبدیل فیلم های VHS به VCD و DVD تلفن: 09133728736 Omidvar Golpa

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 5 / 1برچسب:,
ارسال توسط محمّدحسین امیدوار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

صنایع سنگ یاقوت

آپتدیت نود 32

خانه هاي معلم فرهنگيان

خانه معلم مشهد

زائر سرای مشهد

خانه معلم قم

سامانه فروش و رزرواسیون ایرانگردی و جهانگردی

رزرو اینترنتی ایرانگردی

سامانه فروش اینترنتی قطار

مرکز مدیریت راهها

فرهنگ لغت

ADSL  اصفهان  2030

مخابرات استان اصفهان

بانک مهر اقتصاد

بانک  ملت

بانک  صادرات مانده حساب

بانک  صادرات مانده حساب

بانک  ملی

بانک  ملی،مانده حساب،انتقال وجه و...

بانک  مسکن

بانک سپه

بانک تجارت

بانک کشاورزی

بانکها

سافت گذر

سافت گذر

وطن دانلود

لوکس بلاگ

آپلود رایگان ساحل ریاضیات

آپلود رایگان upn.ir

آپلود 8

ایران ستاپ

آپلودعکس   98ia

پرسپولیس

روزنامه پرسپولیس

ورزش 3

روزنامه گل

90

صدا و سیما

جام جم

واحد مرکزی خبر

ساعت و تقویم رسمی ایران

همشهری

بازار کار

کودکان

گوگل

yahoo

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 994
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 5

هواشناسي گلپايگان

' dir="ltr" >

* امیدوار TELL: 0913 372 8736 * میکس فیلم * VCD & DVD به VHS * همراه با موزیک ، درج توضیحات و...ـ VCD تبدیل آلبوم عکس به *